Soms stuiten wij tijdens het doornemen van jurisprudentie en het bespreken daarvan op uitspraken die de wenkbrauwen doen fronsen en een glimlach op ons gezicht toveren. Zo ook de uitspraak van de Rechtbank Rotterdam (Kamer voor Kantonzaken) d.d. 15 december 2016.

Werkgever heeft een hond en neemt die vanaf december 2015 mee naar kantoor. En dan begint de ellende. Een zestal maanden later meldt werkneemster zich ziek. Werkneemster die sinds november 2014 voor werkgever werkt. Zij blijkt allergisch te zijn voor huisdieren, in casu de hond. Een eenvoudig op te lossen probleem, zouden wij zeggen, en naar wij aannemen de lezer ook.

Werkneemster zit ziek thuis, op grond van arbeidsgerelateerde klachten. Echter, werkgever weigert de hond thuis te laten. Een hond die bij het in dienststreden van werkneemster niet aanwezig was of waarvan het gangbaar was om als hond aanwezig te zijn op kantoor. Dat de trouwe viervoeter aanwezig is heeft niets met de bedrijfsvoering te maken, het is geen waakhond en al helemaal geen hulphond. Gezellig zal de aanwezigheid van deze hond wel zijn!

Werkneemster vraagt aan de kantonrechter om het arbeidscontract te ontbinden, met toekenning van een billijke vergoeding. Werkgever verzet zich niet uitdrukkelijk, heeft onvoldoende maatregelen genomen en wordt veroordeeld in de kosten en tot het betalen van een vergoeding à € 2.500,– en transitievergoeding à € 840,– bruto.

De uitspraak kunt u nalezen op: http://bit.ly/2qfnp70

Chatterly

Waarom zult u vragen spreekt speciaal deze uitspraak het kantoor en meer speciaal de medewerkers aan. De eigenaar van Bureau R C & A, en diens echtgenote, hebben een tweetal katten (een Ragdoll en een Cypertje). De privé gedeelten en het kantoor lopen in elkaar over en ….. een kat of poes gaat er in de regel vanuit dat alles haar of zijn domein is. En ja, je zal maar solliciteren en allergisch zijn.

Een goede les voor alle werkgevers, heeft u huisdieren op uw kantoor rondlopen, fladderen, kruipen, glijden of zwemmen laat het dan bij het sollicitatiegesprek weten …. Ook als u uw eigen huisdier met gepaste regelmaat meeneemt naar kantoor. Het kan zomaar problemen en onnodige kosten voorkomen …….